Modal content
×

T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI

WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI

Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.

Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.

Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.

1.Kişisel Verilerin İşlenme Amacı

Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:

  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından yürütülen ticari faaliyetlerin yürütülmesi için gerekli çalışmaların yapılması ve buna bağlı iş süreçlerinin gerçekleştirilmesi,
  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından sunulan ürün ve hizmetlerden ilgili kişileri faydalandırmak için gerekli çalışmaların yapılması ve ilgili iş süreçlerinin gerçekleştirilmesi,
  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından sunulan ürün ve hizmetlerin ilgili kişilerin beğeni, kullanım alışkanlıkları ve ihtiyaçlarına göre özelleştirilerek ilgili kişilere önerilmesi ve tanıtılması.
 
2.Kişisel Verilerin Aktarıldığı Taraflar ve Aktarım Amacı

Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.

3.Kişisel Verilerin Toplanma Yöntemi

Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.

4.Çerezleri Kullanım Amacı

Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;

İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.

Teknik olarak web sitemizde kullanılan çerez türleri aşağıdaki tabloda gösterilmektedir.

Oturum Çerezleri

(Session Cookies)

Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır.

 

Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:

  • • İnternet sitesinin işlevselliğini ve performansını arttırmak yoluyla sizlere sunulan hizmetleri geliştirmek,
5.Çerez Tercihlerini Kontrol Etme

Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.  

6.Veri Sahiplerinin Hakları

Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.

 

  • e-Devlet
  • İçişleri Bakanlığı
  • Diğer Valilikler

Valilikler

T.C. Muş Valiliği
T.C. Muş Valiliği
T.C. Muş Valiliği
  • VALİLİK
    Yöneticilerimiz Mevzuat Tarihçe Valilik Birimleri Önceki Valilerimiz Kurumsal Kimlik İl Protokol Listesi
  • MUŞ
  • İLÇELERİMİZ
  • HİZMETLERİMİZ
    Kamu Hizmet Standartları Hizmet Birimleri Kolluk Personeli İhbar/Şikayet Resmi Tören Marşları
  • GÜNDEM
    Haberler Validen Haberler Duyurular İlan Portalı İhale İlanları Basın Bülteni
  • İLETİŞİM
°C
2
Temmuz2025
Parçalı Bulutlu
23
°C
5 Günlük Hava Tahmini
temizle
  • VALİLİK
    • Yöneticilerimiz
      • Valimiz
      • Vali Yardımcıları
        • Tahir Yılmaz
        • Cihat Abukan
        • Mustafa Batuhan Alpboğa
        • Muammet Fatih Aydın
        • Server SİNANOĞLU
      • Kaymakamlar
        • Ömer Övünç KOŞANSU
        • İsmail GÜNEY
        • Orhan AYAZ
        • Göksu Bayram
        • Abdulkadir IŞIK
    • Mevzuat
    • Tarihçe
    • Valilik Birimleri
      • İl Yazı İşleri Müdürlüğü
      • İl İdare Kurulu Müdürlüğü
      • İl Planlama ve Koordinasyon Müdürlüğü
      • İdare ve Denetim Müdürlüğü
      • İl Basın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü
      • Özel Kalem Müdürlüğü
      • İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlüğü
      • İl Enerji Yönetim Birimi
      • Hukuk İşleri Şube Müdürlüğü
      • İdari Hizmetler Şube Müdürlüğü
      • Bilgi İşlem Şube Müdürlüğü
    • Önceki Valilerimiz
    • Kurumsal Kimlik
    • İl Protokol Listesi
  • MUŞ
  • İLÇELERİMİZ
  • HİZMETLERİMİZ
    • Kamu Hizmet Standartları
    • Hizmet Birimleri
      • İl Nüfus ve Vatandaşlık Müdürlüğü
      • İl Sivil Toplumla İlişkiler Müdürlüğü
      • 112 Acil Çağrı Merkezi Müdürlüğü
      • İl Güvenlik ve Acil Durumlar Koordinasyon Merkezi
      • İl Göç İdaresi Müdürlüğü
    • Kolluk Personeli İhbar/Şikayet
    • Resmi Tören Marşları
  • GÜNDEM
    • Haberler
    • Validen Haberler
    • Duyurular
    • İlan Portalı
    • İhale İlanları
    • Basın Bülteni
  • İLETİŞİM
 

Sivil İnsansız Hava Araçları (İHA veya Drone) ve Motorlu Çok Hafif Hava Araçlarının Kullanımı İle İlgili Valilik Genel Emri

16.06.2025

T.C.
MUŞ VALİLİĞİ
Hukuk İşleri Şube Müdürlüğü

 

Sayı   : E-29991594-010.07-40623                                                                                                05.06.2025

Konu : Sivil İnsansız Hava Araçları (İHA veya DRONE) ve Motorlu Çok Hafif Hava Araçlarının Kullanımı

 

VALİLİK GENEL EMRİ
(SİVİL İNSANSIZ HAVA ARAÇLARI (İHA VE DRONE) VE MOTORLU ÇOK HAFİF ARAÇLARININ KULLANIMI USUL VE ESASLAR)

Amaç

Madde 1 -

Muş ili hava sahasında Sivil İnsansız Hava Araçları (İHA veya DRONE), Amatör Havacılık Faaliyetleri kapsamındaki Hava Araçları ve Motorlu Çok Hafif Hava Araçlarının askeri güvenlik bölgeleri ve güvenlik bakımından hassasiyet arz eden kamu kurum ve kuruluşlar üzerinde izinsiz olarak uçuş yapmalarının, tehlikeli madde taşımalarının, fotoğraf ve film çekimlerinin engellenmesi, gelişen teknoloji ile birlikte motorlu çok hafif hava araçları ve sivil insansız hava araçlarının (İHA veya DRONE) kullanımının sıklaştığı, hava araçlarının kamera harici yük taşıyabilme kapasitelerinin arttırıldığı bilindiğinden,  terör örgütü mensuplarınca hassasiyet arz eden kurum ve kuruşlar ile güvenlik güçlerimize karşı bombalı saldırı ve keşif amaçlı eylemlerde kullanılması ihtimaline binaen bu tür hava araçlarının satın alınmasının, temin edilmesinin ve kullanılmasının denetlenmesi ve belirli bir izne bağlanabilmesi, amaçlanmaktadır.

Kapsam

Madde 2 -

Bu karar Muş İli sınırları içerisinde Sivil İnsansız Hava Araçları (İHA veya DRONE) ve Motorlu Çok Hafif Hava Araçlarını satan, satın alan, temin eden ve bu tip araçları kullanan gerçek ve tüzel kişileri kapsar. Devlet hava araçları bu kapsamın dışındadır.

Tanım

Madde 3 -

İnsansız hava aracı (İHA): İnsansız hava aracı (İHA): Aerodinamik kuvvetler aracılığıyla sürekli uçuş yapma yeteneğinde olan, üzerinde (insan) pilot bulunmaksızın uzaktan İHA pilotu tarafından kontrol edilerek veya otonom operasyonu İHA pilotu tarafından planlanarak uçurulan ya da havada kalabilen hava aracı,

Model hava aracı: Açık alanda kullanılan, ağırlığı 25 kg.’ı geçmeyen, otonom uçuş kabiliyeti olmayan, ticari faaliyet yapmaksızın eğlence ve sportif amaçlı kullanılan, 400 ft uçuş tavanını ve 2 km. uzaklığı geçmemek üzere görüş mesafesinde uçurulan ve içinde herhangi bir şahıs olmadan uzaktan kumanda edilen hava aracı,

NOTAM: Havacıları uçuş ve yer emniyetini etkileyebilecek bazı önemli durumlardan haberdar etmek için yayımlanan bildiridir. (Notİce to Airman)

Drone: Uzaktan kontrol edilebilen, pilotsuz hava araçlarıdır.

Motorlu çok hafif hava aracı: Havadan ağır hareket halinde iken havanın aerodinamik yapısı üzerine etkisi ile havada dinamik olarak tutunabilen, motor teçhizatına sahip, kalkış ağırlığı azami 750 kg. olan microlight/motorlu yelkenkanat, ultralight, gyroplane ve ultralight helikopter gibi hava araçlarıdır.

İHA işleticisi: İHA veya İHA sistemlerinin sahibi gerçek veya tüzel kişi,

Çok kalabalık bölge: Meskûn mahaller veya yerleşim sahaları (şehir, kasaba ve banliyö), sanayi bölgesi, ticaret alanı, vb. içerisinde yüksek yoğunlukta insan bulunan bölgeleri,

Kalabalık bölge: Yayla benzeri geçici yerleşim yerleri ile köy ve mezralar, yoğun olmayan insan varlığı bulunan turistik ve tarihi tesisler/alanlar, piknik, miting, konser, spor faaliyetleri gibi maksatlarla kullanılan bölgeler, yüzme, deniz sporları gibi amaçlarla kullanılan kıyı şeritleri ile iç sular, otoyollar ve demiryolları, vb. içerisinde yoğun olmayan kalıcı veya geçici yoğunlukta insan ve taşıt bulunan bölgeleri,

Kalabalık olmayan bölge: Boş araziler, tarım alanları, ormanlar, denizler ve iç sular; içerisinde kalıcı insan yerleşimi ve taşıt bulunmayan bölgeleri,

İzne tabi bölge: Serbest bölge (yeşil), özel izne tabi bölge (kırmızı) ve uçuşa yasak bölge dışında kalan, ilgili kurum/kuruluşlarla yapılacak koordinasyon neticesinde olumlu görüş alınması halinde NOTAM yayını ile uçuş gerçekleştirilebilecek sahaları,

Özel izne tabi bölge (kırmızı): İlgili kurumlar tarafından tanımlanan ve uçuş yapılması özel izne tabi olan bölgeler,

Serbest bölge (yeşil): İlgili kurum ve kuruluşlar tarafından olumlu görüş alınan ve tekrar ilgili kurumlarla koordine gerektirmeyen, İHA kullanıcısı/pilotu tarafından sistem üzerinden yapılacak başvuru ile uygunluğu teyit ettirilen 400 feet (AGL) altını kapsayan sahaları,

Devlet insansız hava aracı: Devletin askerlik, güvenlik, gümrük ve orman yangınları ile mücadele hizmetlerinde kullandığı hava araçları,

Hukukî Dayanak

Madde 4 -

Bu Karar:

  • 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu'nun 11. ve 66. maddelerine,
  • 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu'nun 179, 329, 330, 331, 332, 334, 335, 336, 337. maddelerine,
  • 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu'nun "Yasaklar" başlıklı 93. Maddesine “Ceza hükümleri” başlıklı 141, 142, ve 143. Maddelerine,
  • 2565 sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanunu'nun 21. maddesine,
  • 5326 sayılı Kabahatler Kanunu'nun 32. maddesine, Amatör Havacılık Faaliyetleri Yönetmeliği'nin 14. maddesine,
  • Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün İnsansız Hava Aracı Sistemleri Talimatına (SHT-İHA),
  • Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün İnsansız Hava Aracı Sistemlerinin Ayrılmış Hava Sahalarındaki Operasyonlarının Usul ve Esaslarına İlişkin Talimatına,
  • Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün Motorin   Çok   Hafif Hava Aracı   Pilotu   Lisans Talimatına    dayanmaktadır.

Genel Esaslar

Madde 5 –

Muş il sınırları içerisinde her türlü sivil insansız hava araçları (İHA veya DRONE) ve motorlu çok hafif hava araçlarını satan, satın alan, temin eden, kullanan şahıslar en yakın kolluk birimlerine giderek kullanım amacı, markası ve modelini bildirmekle yükümlüdür. Bildirilmeyen insansız hava araçları kimliği belirsiz hava aracı olarak değerlendirilecek ve derhal uçuşu engellenecektir.

Yasaklanan bölgeler haricinde ise uçuş gerçekleştirilmeden en az 24 saat önce ilgili kolluk birimlerine bildirimde bulunulacak, gerekli bilgiler ilgili kolluk birimlerine verildikten (Jandarma/Emniyet) ve mahallin en büyük Mülki İdare Amirliğinden (Valilik/Kaymakamlık) izin alındıktan sonra sivil insansız hava araçları (İHA veya DRONE) ve motorlu çok hafif hava araçları kullanılabilecektir.

Bu Genelge’nin uygulanmasına yönelik sekreterya iş ve işlemleri;

İlde; emniyet ve jandarmadan sorumlu vali yardımcısı koordinesinde, sorumluluk bölgesine göre Emniyet ve Jandarma birimlerince yürütülecektir. Emniyet ve Jandarma birimlerinden sorumlu vali yardımcılarının farklı olması durumunda ise; emniyet ve jandarmadan sorumlu vali yardımcısı koordinesinde, sorumluluk bölgesine göre Emniyet ve Jandarma birimlerince yürütülecektir.

İlçede; Kaymakam koordinesinde, sorumluluk bölgelerine göre Emniyet ve Jandarma birimlerince yürütülecektir.

İlimiz genelinde uçuşa yasak olan bölgeler her yıl güncellenerek Emniyet ve Jandarma tarafından, Valiliğimiz web sitesinde (www.mus.gov.tr), Kaymakamlıklar tarafından belirlenen uçuşa yasak bölgeler de Kaymakamlıkların web sitelerinden duyurulacaktır.

Uçuş İzni Gereklilikleri

Muş Hava Sahasında işletilecek/kullanılacak sivil insansız hava aracı (İHA) sistemlerinin sınıflandırılmasına göre Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün http://iha.shgm.gov.tr/ web sitesi üzerinden İHA/Pilot kayıt ve tescil işlemleri yapılacaktır.

Uçuş Şartları ve Alan Gereklilikleri

İHA0 ve İHA1 sınıfındaki İHA'lar ile serbest (yeşil) bölgelerde gerçekleştirilecek uçuşlarda mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından yasaklanmayan yer ve zamanlarda uçulması durumunda;

a) Sadece görerek meteorolojik koşulların sağlandığı durumlarda, gündoğumu-günbatımı saatleri arasında ve en az 2 km görüşe açık havalarda uçuş gerçekleştirilebilir.

b) İHA, yatayda 500 metreyi geçmeyecek şekilde pilotun görüş alanında olmalıdır.

c) Yerden (AGL) 400 feet (120 metre) yüksekliğin üzerine çıkılmamalıdır.

ç) İnsan ve yapılardan en az 50 metre uzaklıkta uçuş gerçekleştirilmelidir.

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün 05/07/2019 tarihli ve 7804 sayılı İnsansız Hava Aracı Sistemleri Talimatı’nın (SHT-İHA) “Uçuş şartları ve alan gereklilikleri” başlıklı 19. maddesinde   belirtilen hükümlerine riayet edilmesi ve Mülki İdarenin onayı ile söz konusu uçuşların gerçekleştirilmesinde herhangi bir sakınca bulunmadığı belirtilmiştir.  Aynı maddenin 5. fıkrasında (Değişik: 05/07/2019 tarih ve 52217814-010-E.7804 sayı) “İHA uçuşları için havaalanı, heliport ya da hava parkı gerekliliği yoktur. Bununla birlikte, İHA0 ve İHA1 sınıfındaki İHA'lar için sportif/amatör ve bireysel amaçlı uçuşlarda serbest (yeşil) bölgeler dışında uçuş yapılamaz” denilmektedir.

Konu ile ilgili mevzuatımızda;

a) 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu’nun;

11/C maddesinde, “İl sınırları içinde huzur ve güvenliğin, kişi dokunulmazlığının, tasarrufa müteaallik emniyetin, kamu esenliğinin sağlanması ve önleyici kolluk yetkisi valinin ödev ve görevlerindendir. (Ek cümle: 25/7/2018-7145/1 md.) Bunları sağlamak için vali gereken karar ve tedbirleri alır”,

66. maddesinde (Değişik: 23/1/2008-5728/125 md.) “İl genel kurulu veya idare kurulları yahut en büyük mülkiye amirleri tarafından kanunların verdiği yetkiye istinaden ittihaz ve usulen tebliğ veya ilan olunan karar ve tedbirlerin tatbik ve icrasına muhalefet eden veya müşkülat gösterenler veya riayet etmeyenler, mahallî mülkî amir tarafından Kabahatler Kanununun 32 nci maddesi hükmü uyarınca cezalandırılır. (Ek cümle: 27/3/2015 - 6638/16 md.) Ancak, kamu düzenini ve güvenliğini veya kişilerin can ve mal emniyetini tehlikeye düşürecek toplumsal olayların baş göstermesi hâlinde vali tarafından kamu düzenini sağlamak amacıyla alınan ve usulüne göre ilan olunan karar ve tedbirlere aykırı davrananlar, üç aydan bir yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılır”,

b) 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu’nun “Yasaklar” başlıklı 93. maddesinin 1. fıkrasının (d) bendinde;

“Fotoğraf çekme yasağı olan yerlerin fotoğrafını çekmek” (e) bendinde “Herhangi bir madde veya nesneyi çekmek veya uçağın nizami kullanılma şeklinin dışında taşımak” , (g) bendinde “Silah, cephane, her nevi harp malzemeleri, patlayıcı, yanıcı, tahrip edici ve aşındırıcı madde, zehirli gaz, nükleer yakıt, radyoaktif madde, can ve mal güvenliği yönünden tehlikeli olduğu saptanmış her nevi katı, sıvı ve gaz halinde madde taşımak”   (h) bendinde; “Görülen hizmetin ve içinde bulunulan durumun gerektirdiğinin dışında yayın ve haberleşme yapmak yasaktır”,

c) 2565 sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanunu’nun “Güvenlik bölgelerinde uygulanacak esaslar” başlıklı 21. Maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinde “(Ek: 26/2/2008-5740/1 md.)  Askeri güvenlik bölgesi olarak tespit edilen, Türk Silâhlı Kuvvetlerine ait kışla, kıta, karargâh, kurum, ordugâh gibi tesislerin, fotoğraf ve filminin çekilmesi, harita, resim ve krokisinin yapılması, not alınması veya harita uygulaması gibi faaliyetlerde bulunulması, bölgenin savunma ve güvenlik tedbirlerini aksatacak, bozacak ve açıklayacak cihazlar kullanılması, bu amaçla görevlendirilmiş olanlar ile ilgili birlik komutanlığı tarafından izin verilmiş olanlar dışındakilere yasaktır”,

ç) 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun “Trafik güvenliğini tehlikeye sokma” başlıklı 179. Maddesinin 2. fıkrasında; “Kara, deniz, hava veya demiryolu ulaşım araçlarını kişilerin hayat, sağlık veya malvarlığı açısından tehlikeli olabilecek şekilde sevk ve idare eden kişi, iki yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır”,

d) 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun “Emre aykırı davranış” başlıklı 32. maddesinin 1. fıkrasında, “Yetkili makamlar tarafından adlî işlemler nedeniyle ya da kamu güvenliği, kamu düzeni veya genel sağlığın korunması amacıyla, hukuka uygun olarak verilen emre aykırı hareket eden kişiye yüz  Türk Lirası idarî para cezası verilir. Bu cezaya emri veren makam tarafından karar verilir...”,

e) Amatör Havacılık Faaliyetleri Yönetmeliği’nin (SHY-6C) “Havacılık güvenliği” başlıklı 14. maddesinde;

“(1) Amatör havacılıkta kullanılan hava araçlarının güvenliğinden pilot sorumludur. Hava aracı sahibi/pilot hava aracının kaçırılması, ele geçirilmesi, çalınması veya patlayıcı yüklenerek terörist saldırılarda kullanılmasını önleyecek her türlü tedbiri alır. Bu alanlarda alınacak güvenlik tedbirleri, bölgenin güvenliğinden sorumlu kolluk kuvvetleri ile koordine edilir. Bu tür faaliyetler Milli Sivil Havacılık Güvenlik Programında belirtilen kurallar çerçevesinde yürütülür.

(2) Hava alanı dışındaki yerlerden kalkarak hava alanına inen hava araçları, hava alanı güvenlik otoritesi olan mülki idare amirliği tarafından diğer sivil havacılık faaliyetleri ile karıştırılmadan güvenlik kontrolüne tabi tutulur.” hükümleri yer almaktadır.

f) İnsansız Hava Aracı Sistemleri Talimatı’nın (SHT-İHA);

“Uçuş izni gereklilikleri” başlıklı 17. maddesinin (Değişik: 05/07/2019 tarih ve 52217814-010-E.7804 sayı) 1. fıkrasının; (a) bendinde; “İHA0 ve İHA1 sınıfı İHA’lar için;

“Ticari faaliyetler dışında sportif ve amatör amaçla gerçekleştirilecek uçuşlarda, bu Talimatta belirtilen kurallara uyulmak kaydı ile, serbest (yeşil) bölgelerde Genel Müdürlükten uçuş izni Kayıt sistemi tarafından otomatik verilir. Bu sınıflar için mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından yasaklanan yer ve zamanlarda uçuş yapmak yasaktır.

2. fıkrasının (b) bendinde; İHA2 ve İHA3 sınıfı İHA’1ar için; “Başvurulara ilişkin ilgili sivil ve askeri kurumlardan olumlu görüş alınmasını müteakip söz konusu sahaların NOTAM ile tüm hava sahası kullanıcılarına duyurulması sağlanır. Söz konusu taleplere ilişkin ilgili kurumlardan olumsuz görüş alınması veya Genel Müdürlük tarafından uygun görülmemesi halinde uçuş izni verilmez.

5. fıkrasının (ç) bendinde; Yabancı İHA operasyonları, “Başvurulara ilişkin ilgili sivil ve askeri kurumlardan olumlu görüş alınmasını müteakip söz konusu sahaların NOTAM ile tüm hava sahası kullanıcılarına duyurulması sağlanır. Söz konusu taleplere ilişkin ilgili kurumlardan olumsuz görüş alınması veya Genel Müdürlük tarafından uygun görülmemesi halinde uçuş izni verilmez.” düzenlemesi,

g) “Özel izne tabi bölgeler” başlıklı 18. maddesinin (1) (Değişik: 05/07/2019 tarih ve 52217814-010-E.7804 sayı);

“Özel izne tabi (kırmızı) bölge olarak tanımlanan ve aşağıda yer alan sahalarda risk analizi yapılmadan ve Genel Müdürlükten izin alınmadan herhangi bir sınıftaki İHA ile uçuş yapılması yasaktır:

a) İrtifaya bağlı olmaksızın havalimanlarında, en yakında bulunan pistin kenarından 5 NM (9 km) mesafeden daha yakın sahada,

b) İrtifaya bağlı olmaksızın seyrüsefer yardımcı cihazları, heliport, heliped, hava parkı, Genel Müdürlük resmi internet sitesinde yayınlanmış olan denize/iniş kalkış alanları, vb. merkez olmak üzere 5 NM (9 km) yarıçaplı sahada,

c) 400 ft üzerinde yapılacak uçuşlarda,

ç) Türkiye AlP'si ENR 5.1 bölümünde yer alan "Yasak, Tahditli ve Tehlikeli Sahalar"da,

d) Askeri binalar ve tesisler, cezaevi, akaryakıt depoları ve istasyonları, silah/fişek fabrika ve depoları gibi kritik yapı, tesis ve varlıkların çevresinde;

e) NOTAM ile ilan edilen sahalarda,

(2) Arama, kurtarma ve afet gibi öngörülemeyen acil durumlarda, Genel Müdürlük ile gerekli koordinasyonun sağlanması kaydıyla istisnai olarak Uçuş İzni verilebilir”,

h) “Uçuş şartları ve alan gereklilikleri” başlıklı 19. maddesinin (Değişik: 05/07/2019 tarih ve 52217814-010-E.7804 sayı) 5. fıkrasının; “İHA uçuşları için havaalanı, heliport ya da hava parkı gerekliliği yoktur. Bununla birlikte, İHA0 ve İHA1 sınıfındaki İHA'lar için sportif/amatör ve bireysel amaçlı uçuşlarda serbest (yeşil) bölgeler dışında uçuş yapılamaz.”,

ı) “Güvenlik” başlıklı 25. Maddesinin (3) fıkrasında; “İHA operasyonlarını uygunluğunun Genel Müdürlük ve/veya ilgili mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından denetlenebilir.” düzenlemeleri mevcuttur.”

Ayrıca, İçişleri Bakanlığı İller İdaresi Genel Müdürlüğünün 14.03.2016 tarih ve 23635644-530-E.1831 sayılı yazısı ve ekinde Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün İnsansız Hava Aracı Sistemleri Talimatı (SHT-İHA) uyarınca mülki idare amirlerine verilen yetkilerin kullanılmasında göz önünde tutulması gereken hususlar açıklanmıştır. Mevzuatımızca sivil insansız hava araçlarının ve amatör havacılık faaliyetleri kapsamındaki uçuşlarla ilgili düzenlemelerin Sivil Havacılık Genel Müdürlüğüne verildiği, yukarıda belirtilen mevzuat kapsamındaki hususlara ve getirilen yasaklamalara uyulmadan sivil insansız hava araçları (İHA veya DRONE) ve motorlu çok hafif hava araçları ile yasak alanlar üzerinde uçuş yapılmasının, tehlikeli madde taşınmasının, fotoğraf ve film çekilmesinin uygun olmadığı, belirlenen kuralların ihlali halinde bu araçların radarda da görülmeme ihtimali karşısında telafisi mümkün olmayan durumların vukuu bulabileceği değerlendirilmiştir.

Yukarıda ayrıntılı olarak açıklanan mevzuat hükümleri çerçevesinde Valiliğimizce Muş ilinde alınan tedbirlerin gözden geçirilmesi ihtiyacı doğmuştur.

Bu nedenle; 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu, 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu, 2565 sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanunu ile İnsansız Hava Aracı Sistemleri Talimatı (SHT-İHA) ve Amatör Havacılık Faaliyetleri Yönetmeliği uyarınca Muş ili sınırları içerisinde İnsansız Hava Aracı Sistemleri Talimatı’ nın (SHT-İHA) 18. maddesinde sayılan uçuşa yasak bölgeler de dâhil olmak üzere;

İlimiz merkez ve İlçelerinde bulunan;

  • Valilik/Kaymakamlık, askeri bölge, bina, tesisler ve lojmanları,
  • Adliye binası ve lojmanları,
  • Emniyet bina, tesis ve lojmanları,
  • Kamu kurum ve kuruluşlara ait bina, tesis ve lojmanları,
  • İrtifadan bağımsız olarak havalimanlarının meydan referans noktası merkez alınarak 15 kilometre yarıçaptaki alanda ve her iki yönde uzunlamasına 22 kilometrelik alandaki uçuşlar,
  • Helikopter pistleri ve cezaevlerinin üstünde,
  • NOTAM (havacıları uçuş ve yer emniyetini etkileyebilecek bazı önemli durumlardan haberdar etmek için yayımlanan bildiri) kararıyla belirli ya da belirsiz süreli uçuşa yasak ilan edilen bölgelerde Sivil İnsansız Hava Araçları ve Amatör Havacılık Faaliyetleri kapsamındaki araçlarla uçuş yapılması yasaklanmıştır.

Ancak;

1- Bu bölgelerde Valilikten, gerekiyorsa diğer kamu kurum ve kuruluşlarından ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden izin almak kaydıyla, kolluk gözetim ve denetiminde sınırları belirlenerek münhasıran uçuş izni verilebilir.

2- Kamu kurum ve kuruluşları ile mahalli idarelerin amatör havacılığı desteklemek amacıyla kurdukları alanlarda sivil insansız hava araçlarının uçurulmasına, bu alanların koordinatlarının ve uçuş yüksekliklerinin Valiliğe bildirilerek izin alınması kaydıyla izin verilebilir. Ayrıca Valilik ya da Kaymakamlıklardan dilekçe yoluyla bireysel (amatör) olarak talep edilen uçuş izinleri ise izin alınması kaydıyla Mülki İdare Amirliklerince önceden belirlenmiş (Sivil Havacılık Genel Müdürlüğüne bildirilecektir.) “Serbest Uçuş Sahalarında” gerçekleştirilebilir. Bu izinlere uyulması ilgili kollukça denetlenir.

İlçelerde Kaymakamlıklar, yukarıdaki maddelerde belirtilenler dışında güvenlik bakımından hassasiyet arz eden kritik tesisler üzerinde uçuş yasağı getirilmesine yönelik kararlar alabileceklerdir.

Her türlü sivil insansız hava araçları (İHA veya DRONE) ve motorlu çok hafif hava Araçları ile yasaklanan mahallerde veya izin alınmadan gerçekleştirilen uçuşların kolluk kuvveti tarafından   uçuşu engellenerek durumun tutanağa bağlanıp, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne bildirilecek, Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulacak ve   ilgili mevzuat hükümlerine göre adli ve idari işlemler uygulanacaktır.

Bu “Valilik Genelgesi’ndeki hususlar görev ve sorumluluk alanları itibariyle, kaymakamlıklar, belediyeler ve kolluk kuvvetleri tarafından mahallen ilan ettirilerek vatandaşlarımıza duyurulacaktır.

Cezaî Hükümler

 Madde 6 –

Yukarıda belirtilen emir ve yasaklara uymayanlar hakkında fiilleri ile ilgili olarak kanunlarda özel bir hüküm bulunmadığı takdirde; 5442 sayılı İl İdare Kanununun 11/C ve 66. madde hükümleri gereği, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu hükümleri uyarınca işlem yapılacaktır.

Yürürlük

 Madde 7 –

Sivil İnsansız Hava Araçları (İHAveya DRONE) ve Motorlu Çok Hafif Hava Araçlarının Kullanıma ile İlgili Muş Valiliği’nin 18/03/2016 tarihli ve 1865 sayılı Genel Emri yürürlükten kaldırılmıştır.

Bu Karar Muş Valisi tarafından onaylandığı tarihte yürürlüğe girer.

Yürütme

 Madde 8 –

Bu Genelge hükümlerini Muş Valisi, ilçelerde ise Kaymakamlar yürütür.

 

 

Avni ÇAKIR
Vali

 

Ek: İHA-DRONE bilgi tablosu

https://www.tccb.gov.tr/
https://www.icisleri.gov.tr/
https://www.turkiye.gov.tr/
https://www.cimer.gov.tr/
 

Bizi Takip Edin

  • Erişilebilirlik
  • Kullanım ve Gizlilik
  • Resmi Gazete
  • Bilgi Edinme
T.C. Muş Valiliği Kültür Mahallesi İstasyon Caddesi Hükümet Konağı
0 436 212 10 01-02-03
 
Sizlere daha iyi hizmet verebilmek için sitemizde çerezlere yer veriyoruz 🍪 Çerez politikamız hakkında bilgi edinmek için tıklayınız